Kupować nieruchomości z pośrednikiem czy bez?

imagesCzęsto osobom mającym kontakt z biurami nieruchomości po raz pierwszy, praca wykonywana przez pośredników wydaje się bardzo prosta, a pieniądze szybko zarobione. Czy tak jest w rzeczywistości ? Na pierwszy rzut oka może się tak wydawać, jednak wynika to głównie z małej świadomości klientów na temat zakresu działań wykonywanych przez pośrednika. Pracownicy agencji rzadko o tym mówią, a klient zwykle się spieszy i ma mało czasu, aby zgłębić temat. Jednak warto zatrzymać się na chwilę i wiedzieć co zamawiamy i czego możemy wymagać. Poniżej przedstawię tylko ogólny zarys czynności wykonywanych w ramach usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami:

I. PRZYJĘCIE NIERUCHOMOŚCI

  1. Sprawdzenie stanu prawnego i faktycznego
    • identyfikacja właściciela / współwłaścicieli
    • zapoznanie się z dokumentacją własnościową
    • wstępna kontrola zgodności co do zapisów w aktualnych rejestrach urzędowych
    • sprawdzenie ewentualnych obciążeń służebnościami, hipotekami i innymi uwarunkowaniami
    • sprawdzenie ewentualnych zadłużeń wobec banków, dostawców mediów, podatków, opłat
    • określenie koniecznych dokumentów potrzebnych do zbycia, ewentualna pomoc w regulacji stanu prawnego
  2. Doradztwo dotyczące procesu obrotu nieruchomościami
    • określenie realnej możliwej do uzyskania ceny sprzedaży wynajmu nieruchomości lub ich części na podstawie panujących trendów i sytuacji rynkowej, oraz na podstawie porównania cen transakcyjnych w najbliższym rejonie
    • przedstawienie możliwych wariantów sprzedaży, przedstawienie wad i zalet
  3. Zamówienie usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami – podpisanie umowy
    • określenie oferowanej/wywoławczej ceny nieruchomości
    • określenie czasu i terminu możliwej sprzedaży nieruchomości
    • zakresu obowiązków i czynności wykonywanych przez pośrednika, wysokości wynagrodzenia – pomoc w zdobyciu, odtworzeniu dokumentów własnościowych
    • zinwentaryzowanie obiektu w terenie, podczas oględzin nieruchomości
    • możliwość organizacji podziału działki, pomiarów geodezyjnych, rozgraniczeń
    • sporządzenie opisu nieruchomości na podstawie obserwacji, rozmów; określenie wad i zalet potencjalnej oferty
    • sporządzenie dokumentacji zdjęciowej
    • możliwość przekazania kluczy do nieruchomości

II. OFEROWANIE NIERUCHOMOŚCI

  1. Określenie sposobu reklamy – promocji nieruchomości
  2. Opracowanie oferty
    • określenie sposobów i formy reklamy nieruchomości
    • sporządzenie opisu nieruchomości, otoczenia, obróbka graficzna zdjęć
    • zamówienie miejsc reklamowych w różnych mediach
    • wykonanie materiałów reklamowych
    • publikacja, ogłaszanie nieruchomości
    • przekazanie informacji biurom stowarzyszonym w ZSWO, PFRN
  3. Obsługa klientów popytowych – poszukujących nieruchomości
    • udzielanie informacji ustnych, telefonicznych, pisemnych
    • ocena wiarygodności zainteresowanego i jego możliwości finansowych
    • wyjazdy w teren – prezentacje nieruchomości
    • aranżowanie spotkań
    • przedstawienie możliwości kredytowych, przedstawienie ofert banków
    • wyjaśnienie możliwości i formy nabycia praw do nieruchomości
    • negocjacje, określenie warunków i sposobu nabycia, zabezpieczeń, pomoc w nawiązaniu porozumienia

III. ZBYCIE / WYNAJEM NIERUCHOMOŚCI

  1. Umowy
    • protokół uzgodnień
    • zgromadzenie potrzebnych dokumentów
    • pomoc w ustaleniu warunków umowy (umowa przedwstępna, warunkowa, przyrzeczenia)
    • rezerwacja terminu w kancelarii notarialnej, omówienie sprzedaży nieruchomości z notariuszem
    • uczestnictwo przy sporządzaniu umowy notarialnej, dopilnowanie ustalonych warunków
  2. Przekazanie nieruchomości
    • przekazanie nieruchomości nowemu właścicielowi, sporządzenie protokołu zdawczo-odbiorczego
    • pomoc w organizacji rozliczenia transakcji
    • pomoc w organizacji spłaty zadłużeń zbywanej nieruchomości
    • przepisanie umów na dostawę mediów

Przestawiony powyżej schemat zakresu działań pośrednika jest ogólnym zarysem wykonywanej pracy, lista czynności różni się w zależności do rodzaju nieruchomości i transakcji. Nieco inne czynności wykonywane są przy sprzedaży działki gruntu, domu, a inne przy wynajmie mieszkania, lokalu handlowego czy magazynu. Dlatego w pracy pośrednika niezbędne jest indywidualne podejście do każdego realizowanego zadania.

Jeżeli chcesz bezpiecznie i pewnie dokonać transakcji zapraszam do Biura Better Life nieruchomości przy ul. Tkackiej 55.